15 روش مدیریت درد بدون دارو

بیشتر ما معمولا برای درمان درد از دارو استفاده می کنیم که روشی منطقی است اما دربرخی موارد (ازجمله مواردی که در جدول ذیل لیست شده است) مجبوریم از روشهای دیگر آگاهی کافی داشته باشیم و این روشهای غیر دارویی را برای درمان درد بیمار به تنهایی و یا به صورت مکمل همراه با داروی ضددرد توصیه کنیم.

پنج علت استفاده از تسکین دهنده های درد غیر دارویی

–         داروها کافی نباشند

–         داروها به صورت طولانی مدت اثرگذاری ندارند

–         عدم دسترسی به دارو مانند اپیوئیدها

–         برخی از داروها قابل مصرف نیستند مانند ضدالتهاب های غیر استروئیدی

–         ترجیح صاحب بیمار

1-کنترل وزن

کنترل وزن بیمار هنگام تلاش برای کاهش درد بسیار مهم است. نه تنها به دلایل آشکار (وزن اضافی باعث فشار بیشتر روی مفاصل می شود)، بلکه به این دلیل که بافت های چربی سیتوکین هایی تولید می کنند که می توانند بسیاری از فرایندهای التهابی را افزایش دهد از جمله بیماریهای دژنراتیو مفصلی (DJD) که باعث آسیب و ناراحتی بیمار شود.

هنگام بحث در رابطه با پروتکل مدیریت درد، حفظ وزن و یا کاهش وزن را در ذهن داشته باشید. کنترل و چک کردن منظم وزن  بسیار حیاتی است.

2- مکمل ها

برخی از مکمل های مغذی برای کمک به کنترل درد استفاده می شوند. اسیدهای چرب امگا 3، گلوکزآمین و کندروئیتین، مکمل های آرتریت قابل تزریق، متیل سولفونیل متان (MSM)، بوسولیا، بروملائین،پروبیوتیک، کورکومین و بسیاری موارد دیگر به دلیل خصوصیات ضد دردی مورد استفاده قرار گرفته اند.

3- محیط

تغییرات کوچک محیطی می تواند به حد زیادی کمک کننده باشد. استفاده از رمپ ها برای بالا و پائین رفتن از مبلمان به بیماران با محدودیت حرکتی کمک می کند تا به راحتی مانور حرکت داشته باشند. همچنین از بالا و پائین رفتن از پله ها جلوگیری می کندیا از دسترسی بیمار به بخش های خاصی از خانه جلوگیری می کند. بالا بردن سطح برای قرار دادن ظرف
آب و غذا برای حیواناتی که برا ی خم شدن و خوردن غذا و آب  مشکل دارد.

در گربه ها، ادرار در محیط خانه ممکن است ناشی از مشکلات رفتاری یا التهاب مثانه نباشد بلکه ناشی از نامناسب بودن ارتفاع لبه های جعبه خاک است. به صاحبان بیمار توصیه کنید تا ظرف خاک با لبه های کوتاهتری را انتخاب کنند.

اگرچه مزایای استفاده از بسترهای ارتوپدی هنوز ثابت نشده است، اما فراهم کردن بسترهای نرم، تمیز و ضخیم برای حیوانات خانگی با تحرک محدود بسیار مهم است.

4- حرکات کششی

استفاده از تردمیل آب یا هیدروتراپی را می توانید در نظر بگیرید. استفاده از فرش یا رانر بر روی سطوح لغزنده می تواند از آسیب های ناگهانی جلوگیری می کند.

5- محدودیت حرکتی

نگهداری بیمار به صورت محدود شده پس از جراحی، یک راه آسان برای جلوگیری از درد است. نگهداری روی سطح زمین بسیار بهتر از قرار دادن بیمار روی تخت یا نیمکت است.

6- فعالیت

به صاحبان بیمارانی که دوره ریکاوری جراحی را می گذرانند باید پروتکلی دقیق برای فعالیت در فضای باز در رابطه با استفاده از قلاده و لید، میزان فعالیت روزانه در محیط باز، استفاده از بانداژ و غیره داده شود.

7- هارنس ها

استفاده از هارنس و یا کمربندهای مخصوص یک راه ساده برای کمک به سگ با پاهای ضعیف یا دردناک است. برخی از این وسایل به بیمار کمک می کند تا از حالت خوابیده بلند شود. برای بسیاری از سگها، هارنس های دو تکه ای نسبت به مدل های ساده راحتتر و کاربردی تر است.

8-تمرینات توانبخشی

عدم فعالیت در محیط خانه و بیمارستان مضر است. توانبخشی مجموعه ای از تمرینات شخصی است که برای بازیابی قدرت و عملکرد در حالیکه درد را کاهش میدهد.حداقل می توان تعدادی از حرکات را در خانه انجام دهید. صاحب بیمار می تواند در محدوده دامنه حرکتی (PROM) اندام تمرینات را بر روی اندام آسیب دیده و سالم انجام دهد.

9- ماساژ

ماساژدرمانی می تواند به کاهش درد و بهبود خلق و خوکمک کند. ماساژ همچنینی می تواند تورم و ادم را در اندام های بی حرکت کاهش دهد. صاحبان بیمار می توانند برای انجام حرکات ماساژ در خانه آموزش ببینند.

10- کرایوتراپی

آیس پک در اشکال مختلف درد و تورم را کاهش می دهند. می توان ایس پک را به مدت 10 تا 15 دقیقه  هرچند ساعت بر روی موضع قرار داد. یک حوله نازک باید بین پوست و منبع سرما قرار گیرد تا از سوختگی جلوگیری شود. برخی دامپزشکان، سرما را تنها برای چند روز کوتاه بعد از جراحت توصیه می کنند و به دنبال آن از کمپرس گرم استفاده می کنند.

11- گرما درمانی

گرما به کاهش درد و اسپاسم عضلانی کمک می کند. این روش می تواند به مدت 10 تتا 15 دقیقه هر دوساعت یکبار به مدت چند روز انجام شود. حوله ای نازک بین منبع گرما و پوست قرار گیرد تا از سوختگی اجتناب شود.

12- بلاک کننده ها

بی حسی های موضعی می توانند قبل از عمل انجام شوندو همچنین می توانند در خانه نیز مورد استفاده قرار گیرند. پچ های لیدوکائین در مسیر برش جراحی یا ناحیه دردناک مورد استفاده قرار گیرند. ولی باید کاملا مراقبت شوند که بلعیدن این پچ ها می تواند سمیت کشنده ایجاد کنند.

13- طب سوزنی

طب سوزنی ممکن است در برخی موارد بحث برانگیز باشد. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد انجام روش صحیح توسط افراد با تجربه میزان درد را کاهش می دهد. به نظر می رسد که حیوانات خانگی به طرز قابل توجهی درمان با سوزن ها را به خوبی تحمل می کنند.

14- لیزر درمانی

لیزرهای درمانی مورد استقبال و محبوبیت برخی افراد است اما هنوز اثربخشی آنها توسط برخی مورد سوال است. لیزردرمانی به سرعت محبوبیت خود را به دست آورده است. گزارشات نشان می دهد که لیزر با کاهش التهاب و افزایش جریان گردش خون به صورت غیرتهاجمی درد را کاهش می دهد. در حالیکه لیزرهای کلاس 4 دارای پتانسیل ایجاد جراحات حرارتی جدی هستند، لیزر درمانی عوارض شناخته شده ای ندارد. هرزمان به هرمقدار میتوان از لیزر درمانی استفاده کرد. بیشتر کمپانی های سازنده جدول دوز و فرکانس های محاسبه شده را ارائه می دهند.

15- روش های دیگر

بسیاری از روش های دیگر، علی رغم اختلاف نظر، وجود دارند. اینها شامل انرژی درمانی یا تمرینات ریکی (Reiki)، انواع مختلف درمان الکترومغاطیسی و هومیوپاتی است.

البته که هیچ کدام از این روش ها جایگزینی برای داروهای ضد درد نیستند. این روشها باید هر زمان که امکان پذیر باشد، به صورت مکمل به پروتکل دارو درمانی اضافه شوند.

منبع: